Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Stijn Verkoelen - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Stijn Verkoelen - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

21 Augustus 2011 | Cambodja, Preah Seihanouk

Jaja een bericht vanuit het uiterste zuiden van Cambodja, om precies te zijn Sihanoukville. Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb dus de hoogste tijd voor een update :). In Pakse (Laos) hebben we het Bolavenplateau bezocht wat daar vlak bij ligt. In Pakse zelf is weinig te beleven. Het is een soort van gateway naar de mooiere plekjes. Het Bolavenplateau was echter wel de moeite waard. We hadden met een tuk tuk driver een afspraak gemaakt dat hij ons naar plateau zou brengen en ons daar wat mooie plekjes zou laten zien. Eerst zijn we naar een waterval gegaan die wel mooi was maar ook weer niet fantastisch. De 2de was veel indrukwekkender. Een enorm hoge waterval waar het water met grof geweld naar beneden kwam gedonderd. Het is hier regenseizoen dus water in overvloed. Na wat mooie foto's te hebben gemaakt van de waterval (op een kapotte brug) zijn we naar de 3de waterval gegaan. Het was echter te mistig om deze te zien dus hebben we maar een drankje gedaan bij het barretje wat erbij zat. We kwamen hier in gesprek met 2 franse reizigers die vanuit Vietnam in Laos waren beland (Boris & Celine). Hierna zijn we terug richting Pakse gegaan en zijn we onderweg nog gestopt bij een 'dorpje' langs de weg. We hebben hier wat foto's gemaakt en Paul had 2 vogeltjes gekocht die in een heel klein kooitje zaten om deze vervolgens vrij te laten. De locale Laotianen snapte er weinig van maar goed, ze konden wat verdienen. Helaas waren de vogels niet in staat te vliegen en was de acties dus mislukt. Eentje zat binnen no time weer terug in zijn kooi en de ander zat helemaal in shock op een dakje.. Na de nobele actie van Paulus hebben we in Pakse nog een locale markt bezocht. Wat je daar allemaal niet tegen kwam open en bloot op straat: varkenskoppen, bloedkoeken, ingewanden van wie weet wat voor een dieren, een hoop levende vissen, levende kikkers die aan elkaar zaten geregen met een soort van touwtje.. te veel om op te noemen. Ik werd er niet vrolijk van in elk geval. Ik heb toen wat kikkers gekocht en deze vrij gelaten bij de Mekong rivier. Toch nog een goede daad al worden ze waarschijnlijk de dag erop weer gevangen met een beetje pech. De volgende dag zijn we richting de 4000 islanden gegaan. Het eerste eiland heette Don Kong. We hadden geluk met ons hotel dat meteen aan de oever zat. Relaxte kamers en lekker eten. We hebben die dag een fiets gehuurd en zijn wat gaan rondfietsen op het toch wel grote eiland. Alles echt nog super primitief zoals het meeste in Laos is. Ook hier weer een hoop kinderen en weinig oudjes. Na wat leuke foto's en filmpjes te hebben gemaakt zijn we toch maar terug gegaan naar het hotel omdat de fietsen niet al te comfortabel waren. 's Avonds is het erg rustig op Don Kong. Na ons avondeten hebben we nog wat gezeten aan de rivier en zijn we optijd gaan slapen. De volgende dag hebben we een brommertje gehuurd. Waren ook niet de beste want die van Pim was na 10 minuten al kapot. We zijn toen met ons brommertje het eiland rond gereden en dit was zeker de moeite waard. Overal waar we kwamen aardige mensen en dus weer een hoop goede foto's kunnen maken. Op een gegeven moment zijn we een beetje off the road gegaan en kwamen we in een soort van dorpje. Was erg leuk aangezien er een hoop kinderen waren die het helemaal fantastisch vonden om blanke te zien. We zijn ook nog een Laotiaans huis ingeweest bij een gezin met 10 kinderen. Was ook weer erg apart om te zien hoe die leven. De huisjes zijn super primitief, staan op palen (voor als de Mekong overstroomd) en hebben maar weinig interieur. Enkel wat slaapmatjes, wat potten en pannen en een klamboe, meer ook niet. Hierna kwamen we in een wat groter dorpje waar Pim een voetbal had gekocht en hebben wij, voetbalgrootheden dat we zijn, de lokalen even een showtje weg gegeven met de bal. Het halve dorp had zich verzameld om het te zien :). 's Avonds weer een beetje gechilled bij het hotel en de boot naar Don Det geboekt voor de volgende dag. Na een dik uur op de slowboat kwamen we aan op Don Det, een wat toeristischer eiland van de 4000 islands. Helaas was bijna het halve dorp overstroomd door hevige regenval. Na wat guesthouses te hebben bezocht, allemaal zeer primitief, hebben we uiteindelijk er een gekozen die 3 dollar per nacht koste.. Paulus zat in een wat luxere kamer voor 10 dollar per nacht. Na onze spullen te hebben gedropt zijn we wat gaan eten bij een tentje aan de rivier rond een uurtje of 3. We kwamen meteen in gesprek met een aantal lui en bestelde ons eerste biertje toch maar. Op een gegeven moment begon het te regenen.. Nog maar een biertje besteld.. uiteindelijk zijn we daar blijven zitten tot 1u s'nachts en was de groep een stuk groter geworden. Er was een Belgisch gezin bij gekomen die in Pakistan woonde. De heer des huizes (Olivier) hield ook wel van een borrel en kwam de heletijd aanzetten met LaoLao. Een eigen gemaakte Laotiaanse Wiskey die er stevig inhakt. Ook zat er nog een Nederlandse bij, wat Engelse en de rest kan ik me niet herinneren (LaoLao..) Ik had boxen gehaald dus de muziek was ook geregeld. Om een uurtje of 10 viel alle stroom uit op het eiland (geen vreemd verschijnsel in Laos). We hebben toen kaarsen aangestoken, wat zaklampen erbij en gelukkig werken m'n boxjes met een batterij dus de muziek hadden we ook nog! Om een uurtje of 1 toch maar m'n bedje opgezocht. De volgende dag werkte de stroom nog steeds niet. Dit kon nog wel ff duren. We zouden eigenlijk naar Don Kone gaan (een eiland dat grenst aan Don Det) maar daar bleek er ook geen stroom te zijn. We zijn toen, met o.a. het Belgische gezin en een Israelisch koppel, terug gegaan naar Don Kong. We moesten nu up-stream dus deze reis duurde dik 3u met de boot. Best lang aangezien het primitieve bootjes zijn en je op een stuk hout zit en ik nog al delicate billetjes heb zonder een hoop spek er op.. Op een gegeven moment had ik het dus wel gehad maarja je kan er moeilijk af. Gelukkig konden we bij het zelfde hotel terecht en hadden we ook dezelfde kamers. Die dag eigenlijk niet zoveel meer gedaan als een beetje gechilled en wat in de zon gezeten. De volgende dag zijn we richting Cambodja gegaan. We werden om 9u met een minibusje opgehaald, zijn toen met de pond naar het vaste land gebracht, vanuit daar zijn we op een grotere bus gegaan die ons naar de grens bracht met Cambodja. Bij de grens moesten we een kleine 2u wachten voordat we ons visum kregen. We waren niet alleen dus vandaar dat het zo lang duurde. Vanuit daar zijn we in de bus richting Pnom Phen gegaan en halverwege moesten we van bus wisselen omdat onze bestemming niet Pnom Phen was maar Siem Reap. Hier ging echter geen rechtstreekse bus heen dus vandaar het overstappen. Na 15u reizen kwamen we eindelijk aan in Siem Reap, een stad die bekend staat vanwege Ankhor Wat (een groot tempel complex van 60 vierkante kilometer wat ontdekt is door een Fransman in het begin van de vorige eeuw toen hij per ongeluk het ontdekte vanuit een vliegtuigje). Ankhow Wat trekt jaarlijk rond de 2 MILJOEN bezoekers vanuit de hele wereld. Nadat we ingechecked hadden in een comfortabel hotelletje zijn we om 1u 's nachts nog een biefstuk gaan eten in de Pub-street, een uitgaansstraat in Siem Reap. Daarna hebben we nog een dansje gedaan en zijn we uitgeput gaan slapen. De volgende dag zijn met de tuk tuk naar de floating village gegaan. Was erg apart. De mensen wonen hier op het water omdat ze zo geen belasting hoeven te betalen. Bovendien leven ze van de visserij (en nu ook een beetje het toerisme). Het water waarop ze leven is een zijtak van het Tong Sala meer, het grootste meer van Zuid-Oost Azie. We hebben een schooltje bezocht op in het floating village en mochten zelfs de boot nog even besturen. Verder zijn we naar een crocolile-farm geweest en langs wat huisjes op het meer. Het reisje kostte ons 15 dollar pp maar het was zeker de moeite waard. 's Avonds weer een biefstukje gaan eten en wat gewandeld door het toch wel grote stadje. Even langs de nightmarket geweest en nog een afzakkertje gedaan in een barretje. De volgende dag zijn we naar Ankhor Wat gegaan met de tuk tuk. Was ook super indrukwekkend. De tempels zijn veelal nog in tact en zijn gebouwd in een donkere mysterieze stijl. In mijn ogen veel mooier dan de Buddistische tempels die je in Thailand veel tegen komt. Naar Ankhor Wat zijn we naar Ankhor Thom gegaan, ook een grote tempel met allerlei gezichten er in. Deze vond ik eigenlijk nog mooier dan Ankhor Wat. Het laatste tempelcomplex was het mooiste. Ik ben even de naam kwijt maar de natuur was hier duidelijk zijn gang gegaan door de eeuwen heen. De tempels waren helemaal vergroeid met bomen en planten. Ook weer heel indrukwekkend en mysterieus. 's Avonds een hapje gegeten en voetbal gekeken in een internetcafe. De volgende dag zijn we vertrokken met de bus naar Phom Phen, de hoofstad van Cambodja. We hadden via de lonely planet een mooi hoteltje uitgezocht in het centrum bij de rivier. Toen we een hapje wilde gaan eten zijn we gaan zitten naast om hotel. De tent bleek eigendom te zijn van een Nederlander die er al een aantal jaar woonde. Hij had zelfs een broodje kroket op het menu staan.. apart als je zo ver van huis bent. Dit is ook meteen onze vaste stek gebleven tijdens ons verblijf in Pnom Phen. 's Avonds zijn we even wat gaan drinken in het straatje bij ons om de hoek waar een hoop barretjes zaten. Daarna nog even naar een discotheek geweest waar we een flesje Stolichnaya besteld hadden. Beetje decadent aangezien dit ongeveer het maandsalaris van 3 cambotianen is.. Maarja we hadden dorst :). De volgende dag met de tuk tuk een beetje door Phom Phen gereden en naar een Russian Market gegaan. Ik snap niet waarom het Russian heet want het had dus niks met Rusland te maken. Maar goed... Ik zag op een gegeven moment allemaal neppe briefjes liggen van 100 dollar. Je kon zo'n heel pak kopen voor 1 dollar. Als je ze zag dacht je dat ze echt waren maar als je ze vasthield merkte je wel dat het simpel papier was. Ik dat pak gekocht samen met Danny (een Engelse jongen die een beetje hetzelfde traject aflegde in Cambodja). We wilde er een geintje mee uithalen door elke x briefjes uit onze zak te laten vallen en kijken hoe mensen reageren. Was erg leuk want je kreeg natuurlijk allerlei verschillende reacties. Paul vond het ook wel grappig dus in de tuk tuk liet hij elke x 100 dollar briefjes vallen op de weg. De gekste dingen kregen we te zien.. Tuk Tuk's die omdraaide, mensen die stopte en dat hele briefje inspecteerde etc etc. Eigenlijk erg fout aangezien het een heel arm land is.. Forgive us. Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten dat er een brommer was die ons bleef volgen. Wij allemaal oplette en ja waar wij gingen gingen hun ook. 2 kerels op een brommer en die achterste zat de hele tijd te bellen. Gewapende overvallen zijn geen vreemd verschijnsel in Pnom Phen dus we vroegen de tuk tuk driver om te stoppen. We zijn toen een straatje ingereden om van onze achtervolgers af te komen. De tuk tuk driver kreeg het zelf ook aardig benauwd toen hij dit van ons hoorde. Na een minuut of 10 gewacht te hebben hebben we ons laten afzetten bij het vliegveld wat in de buurt lag. Vandaar hebben we een normale taxi genomen richting ons hotel. Het is dus gelukkig met een sisser afgelopen... Was achteraf ook erg dom van ons met die nep briefjes in een van de armste landen in Zuid-Oost Azie... Weer een lesje geleerd. 's Avonds een filmpje gekeken bij die Nederlander in zijn toko en vroeg gaan slapen. De volgende dag hebben we een weeshuisje in een dorpje net buiten Pnom Phen bezocht. 3 locale meisjes die werkte voor die Nederlander kwamen uit dat dorpje en wilde ons dat wel laten zien. We hadden allerlei spulletjes gekocht (snoep, drankjes en een voetbal) voor de weesjes dus die waren helemaal blij toen we kwamen. We hebben ook nog ff gezwommen in een soort van riviertje daar. Was best ranzig aangezien ze echt alles in het water flikkeren maarja wel een ervaring weer :). s' Middags zijn we naar s21 gegaan (Tuol Sleng Genocide museum). Hier zijn tijdens de revolutie van de Rode Khmer van Pol Pot 20.000 mensen gemarteld en op brute wijze vermoord. Ze hebben s21 nog helemaal zo gelaten zoals het er toen uitzag. Met martelkamers, foto's van alle slachtoffers, marteltuigen, schedels en nog meer gruwelijke dingen. Tijdens de revolutie, amper 30 jaar geleden, zijn er 3 miljoen cambodianen vermoord. Iedereen die een beetje intelectueel leek, een mening had, een brilletje droeg en nog meer van die dingen was meteen verdacht en werd gevangen gezet, gemarteld en gedood. Baby's werden tegen bomen dood geslagen om kogels te besparen.. Verschrikkelijk allemaal wat dit land heeft moeten meemaken. Bovendien zie je hier ook zoveel mensen met missende ledematen. Tijdens de Vietnam Oorlog zijn er een hele hoop bommen gedropt in Cambodja waar jaarlijk nog steeds mensen van sterven of zwaar verminkt van raken. Na ons bezoek aan het genocide museum zijn we, lichtelijk aangeslagen, terug naar ons hotel gegaan. Paul en ik zijn die avond nog even naar een winkelcentrumpje gegaan waar we wat gegeten hebben. 's Avonds nog wat voetbal gekeken en toen gaan slapen. De volgende dag zijn we vertrokken naar Sihanoukville, een plaats in het zuiden van Cambodja aan de golf van Thailand (EINDELIJK WEER STRAND). We hadden een mooi hotelletje uitgekozen met zwembad in de planet en kregen ook nog eens een heerlijke kamer die zo groot is dat je er zelfs voetbal in kan spelen. Alle 3 ons eigen 2 persoonsbed, wifi op de kamer, een flatscreen, grote badkamer en een lekkere airco. Hier zitten we nu voor de 4de nacht. We hebben hier niet zoveel gedaan alleen lekker aan het strand gezeten, een boottocht gemaakt naar Bounty-island en lekker gegeten. Bounty-Island was wel echt super. Het was een dagtocht voor 11 dollar per persoon. Hierbij zat inbegrepen: ontbijt, boot, 2 snorkelstops bij eilandjes, 4u op Bounty-
Island met een bbq en alle drankjes. Een zeer goedkoop tripje dus. Het was prachtig weer (is het nog elke dag hier in Sihanoukville) en we hebben nog een partijtje gespeeld tegen wat lokale cambodianen op het eiland. Dit was erg vermoeiend met 40 graden en volle zon.. 's Avonds hebben we nog een bbq aan het strand gehad en zijn voetbal gaan kijken met Danny. Daarna even het nachtleven ingeweest en toen gaan tukken. Vandaag de hele dag een beetje gelamd bij het zwembad en de zee en net ajax gegekeken.. 2-2 verdomme :( Maargoed... morgen naar het volgende plekje: Kep bij de grens van Vietnam. Overmorgen of de dag erna de grens over en over een dikke 2 weken via Bangkok terug naar Hollanda.. Zal wel ff wennen zijn aangezien ik bijna 3,5 maand niks heb gedaan.. ARBEITEN voor moi.. Maarja fijn om m'n moedertje weer te zien en Yara en m'n vrienden. En weer lekker trainen want dat komt er hier niet echt veel van. Nou dat was een heel verhaal maar voor de volgers : jullie zijn weer redelijk up-to-date. Groeten vanuit Cambodja!!

• 22 Augustus 2011 - 08:31

Margot Verkoelen:

Alweer een mooi verslag! Geeft een goede indruk van jullie holiday!